Analysis of the digital strategy of the Gastronomy Museum and its influence on visitor satisfaction levels in pandemic times

Main Article Content

Fernando Pino-Apablaza
Alison Cárdenas-Fernández

Abstract

The research sought to determine significant differences between the levels of satisfaction in two independent samples, both made up of groups of visitors to the Museum of Gastronomy in its virtual and face-to-face modality. In addition, with the help of a rubric, the level of use of digital technologies used in the museum was analyzed. The methodology was descriptive and explanatory with quasi-experimental design exposfacto. Visitor satisfaction data were collected through two questionnaires with reliability levels of 0,817 and 0,859 respectively. The hypothesis test was performed with the Student's T test. The P-value obtained was lower than the value of Alpha, which was considered 0,05. Therefore, significant differences were evidenced between the means of both groups of museum visitors, being the group of virtual visitors, the one that obtained higher levels of satisfaction. It is concluded that the virtual version of the museum in times of pandemic generated more satisfactory experiences than the face-to-face experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pino-Apablaza, F., & Cárdenas-Fernández, A. (2024). Analysis of the digital strategy of the Gastronomy Museum and its influence on visitor satisfaction levels in pandemic times. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 11(1), 41-52. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2024v11n1.004
Section
Artículo Original

References

Aguaded, I., y Pérez, G. (2022). Redes sociales y ciudadanía: Ciberculturas para el aprendizaje. Grupo Comunicar Ediciones. https://doi.org/10.3916/Alfamed2022
Aleksei, B. (2009). El Ermitage y las nuevas tecnologías, Museum International, 55(1). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000131761_spa
Alemán, A. M. (2006). Los museos como instrumentos educativos, Cultura, (20), pp. 14-30. http://www.revistacultura.com.pe/revistas/RCU_20_1_los-museos-como-instrumentos-educativos.PDF
Alemán, A. (2011). Los museos comunitarios participativos: una aproximación a la nueva museología, Cultura, (25), pp. 113-125. http://www.revistacultura.com.pe/revistas/RCU_25_1_los-museos-comunitarios-participativos-una-aproximacion-a-la-nueva-museologia.pdf
Botella, F. (2018). Bienvenidos a la revolución 4.0, Alienta editorial.
Deza de la Vega, N. (2020). El centro de interpretación del Centro Histórico de Lima. Alcances y proyección, Turismo y Patrimonio, (14), pp. 29-48. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2020.n14.03
Elisondo, R., y Melgar, M. (2015). Museos y la Internet: contextos para la innovación, Innovación Educativa, 15(68), pp. 17-32. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v15n68/v15n68a3.pdf
Finlev, T., Maguire, R., Oppenheim, B., y Skvirsky, S. (2017). El futuro de la economía naranja. Fórmulas creativas para mejorar vidas en América Latina y el Caribe, BID. https://publications.iadb.org/es/publicacion/17470/el-futuro-de-la-economia-naranja-formulas-creativas-para-mejorar-vidas-en-america
García, N. R. (2019): Ciudadanos reemplazados por algoritmos, CALAS.
Hernández, R., Guerrero, T. y Muiña, F. (2021). La comunicación digital en los museos. Estudio comparado de las herramientas de la web 2.0, aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 24(24), pp. 102-121. https://doi.org/10.7263/adresic-024-06.
Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2015). Población que utiliza internet incrementó frecuencia de uso. https://www.inei.gob.pe/prensa/noticias/poblacion-que-utiliza-internet-incremento-frecuencia-de-uso-8275/#:~:text=El%20INEI%20inform%C3%B3%20que%20del,juegos%20de%20videos%20y%20obtener
Knight, G. (2015). Filosofía y educación: una introducción a la perspectiva cristiana, ACES.
Linarez, J. C. (2008). El museo, la museología y la fuente de información museística, ACIMED, 17(4), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000400005&lng=es&tlng=es.
Maceira, L. (2009). El museo: espacio educativo potente en el mundo contemporáneo, Sinéctica. (32), pp. 13-17. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2009000100007&lng=es&tlng=es.
Mas, J. (2018). Museos españoles en Facebook: análisis de su comunicación como museos sociales, Revista de Comunicación, 17(2), pp. 185-207. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1684-09332018000200009&script=sci_abstract
Montiel, E. (2004). La diversidad cultural en la era de la globalización, Turismo y Patrimonio, (4), pp. 47-55. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2004.n4.04
Moreno, M. (2018). La enciclopedia del community manager, Deusto.
Mst, P. C. (2017). Los museos como mediadores de la memoria en la era digital, Índex, Revista de arte contemporáneo, (3), pp. 22-30. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_isoref&pid=S2477-91992017000100022&lng=es&tlng=es
Negroponte, N. (1995). El mundo digital, Ediciones B.
Nuñez, A. (2007). El museo como espacio de mediación: el lenguaje de la exposición museal, Universitas humanísticas, (63), pp. 181-199. http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n63/n63a10.pdf
Paredes, J., Alberca, F., Arriola, A., Ávila, C., Gavidia, M., Gómez, E., Julca, E., Llontop, C., Marsano, J., Noriega, C., y Zapata, S. (2020). La COVID-19 y el turismo en el Perú. Análisis y propuestas ante un nuevo escenario. Turismo y Patrimonio, (15), pp.11-30. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2020.n15.02
Pino, F. (2018). La educación superior y el patrimonio cultural, Scientia, 20 (20), pp. 247-266. https://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2223/2258
Riofrío, M. (2019). Agenda de sostenibilidad para los museos y centros expositivos de Lima: ruta para su incidencia en el desarrollo sostenible de la ciudad, Ibermuseos. http://www.ibermuseos.org/recursos/documentos/agenda-de-sostenibilidad-para-los-museos-y-centros-expositivos-de-lima-ruta-para-su-incidencia-en-el-desarrollo-sostenible-de-la-ciudad/
Telefónica. (2009). ISO/IEC 2000. Guía completa de aplicación para la gestión de los servicios de tecnologías de la información. https://www.academia.edu/29219511/iso_iec_20000_gu%c3%ada_completa_de_aplicaci%c3%b3n_para_la_gesti%c3%b3n_de_los_servicios_de_tecnolog%c3%adas_de_la_informaci%c3%b3n