Organizational culture in higher education institutions: concepts, importance and relationship with social responsibility
Main Article Content
Abstract
His review article arises from the academic meeting of the seminar organization and management of higher education institutions of the doctorate in Educational Sciences of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT). In its analysis, the conceptual positions of development and organizational culture are exposed from the field of higher education, relevance is made in the relationship with management systems, its importance with social responsibility and the conjugation of three aspects: science , technology, society and their relationship with the productive sector The information collected is given through bibliographic consultation and tracking in electronic journals and repositories. In this way, there is access to research, which provides important elements for the conceptual relationship. The analysis of the information is developed through a signing matrix, which facilitates the interpretation, relationship and theoretical understanding of the documents, within the findings a referential framework is established on the beliefs, values and organizational perceptions of the agents that participate in the actions, and the elements that characterize and direct the culture of the institutions, that is, they enable the transformational capacity and adaptation to the needs of the environment.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Báez, E., Zambrano, S., y Márquez, O. (2018). Prácticas de gestión humana. Observación y análisis en las pequeñas empresas manufactureras del corredor industrial de Boyacá. Revista Encuentros. DOI: http://dx.doi.org/10.15665/encuent.v16i02.1569
Bravo, O., y Cabanilla, M. (2021). Cultura organizacional desde el enfoque de valores en competencia: situación actual y deseada en la Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil, Ecuador. Revista Conrado, 17(S3), 508-513.
Cújar, A., Ramos, C., Hernández, H., y López, J. (2013) Cultura organizacional: evolución en la medición. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/1720/HTML
Ferrer, A., Hernández, R., y Planes, P. (2020). La cultura organizacional en el perfeccionamiento del proceso de dirección de las instituciones de educación superior. Rev. EduSol 20(73), 2-10 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475765806001
Franco, M. (2021). Articulación de las funciones sustantivas en resultados de la gestión de la vinculación en la UCSG. Universidad católica de Santiago de Guayaquil. https://www.ucsg.edu.ec/wp-content/uploads/pdf/vinculacion/normativas/articulacion.pdf
Gómez, V. (2012). MISAS, G. La Educación Superior en Colombia. Análisis y estrategias para su desarrollo. Uni-Pluriversidad, 5(3), 67–69. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/12131
González, A (2019) Desarrollo organizacional de la A a la Z. Editorial: PAC-e libro. Https://elibro.net/es/ereader/umecit/40938?page=7
González, R., Ochoa, S., y Celaya, R. (2016). Cultura organizacional y desempeño en instituciones de educación superior en las funciones sustantivas, investigación y extensión. Universidad & Empresa 18 (30) 13-31. DOI: http://dx.doi.org/10.12804/rev.univ.empresa.30.2016.01
González, C., Vásquez, O., y Cifuentes, J. (2020). Efecto del Seguimiento a la Gestión Estratégica sobre las Funciones Sustantivas en las Instituciones de Educación Superior en Colombia. Cuadernos De Administración, 33. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao33.esge
Llanos, M. (2018). La Cultura Organizacional, principal propulsor de la calidad en IES: Caso universidad ecuatoriana. Espacios 39 (23). 29-45 https://www.revistaespacios.com/a18v39n23/a18v39n23p29.pdf
Pereira, M., Gómez, C., Pinto. M, y Ruiz, M. (2016). Transformación e innovación de la cultura organizacional en instituciones de educación superior. Estado del arte y bases conceptuales. Rev. Docencia. Universitaria, 17, 43-54. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/6774
Pérez, L. (2019). Análisis de la calidad de la educación superior de Colombia. Rev. Criterio Libre 17 (31), 185-205 ISSN 1900-0642
Rivas, J. (2009). Desarrollo organizacional. El Cid Editor/ Apuntes. https://nanopdf.com/download/desarrollo-organizacional-5_pdf
Sánchez, M., y de la Garza, M. (2013). Cultura y estrategia en las instituciones de educación superior. Educere, 17(58),487-499. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35630404012
Sánchez, C., Tejero, B., Yurrebaso, A., y Lanero, A. (2006). Cultura organizacional: desentrañando vericuetos. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana. 1 (3). 374-397.
Santillán, R. (2021) De la teoría de la organización a la organización universitaria. Devenir histórico desde una visión documental. FIPCAEC 6(1) 938-961. DOI: https://doi.org/10.23857/fipcaec.v6i1.382
Torres, S. (2009). Desarrollo Organizacional. El CID Editor / Apuntes. https://cursos.aiu.edu/DESARROLLO%20ORGANIZACIONAL/Unidad%201/PDF/Lectura%201.pdf
Vesga, J. (2013). Cultura organizacional y sistemas de gestión de la calidad: una relación clave en la gestión de las instituciones de educación superior. Revista Guillermo de Ockham, 11(2).89-100. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105329737007
Wasserman, M. (2021). La educación en Colombia. Editorial Debate. https://www.uniandinos.org.co/enterate/educacion-colombia-moises-wasserman-nuevo-libro-uniandinos