Educational Intervention on Knowledge and Practices Regardin Healthy Eating Among Mothers at the ‘‘Pan de Azúcar’’ Community Kitchen – Lima, 2023

Main Article Content

Candy L. Luyo - Veliz
Rosa L. Gurmendi – Remón
Karen V. Quiroz - Cornejo

Abstract

Healthy eating is a fundamental pillar for the physical and mental well-being of the population. In this context, mothers enrolled in food supplementation programs play a crucial role in meal preparation; therefore, it is important to strengthen their knowledge of nutrition and promote healthy eating practices. The objective was to determine the changes resulting from an educational intervention on knowledge and practices regarding healthy eating among mothers enrolled at the “Pan de Azúcar” community kitchen – Lima, 2023. This was a descriptive-correlational study with a quasi-experimental, longitudinal, and prospective design. The sample consisted of 43 mothers enrolled in the Food Supplementation Program. A survey technique was used, applying a pre- and post-intervention questionnaire validated by expert judges, in order to assess knowledge and practices related to healthy eating. In the pretest results, 46.5% (n=20) and 51.2% (n=22) showed low and moderate levels of knowledge and practices, respectively, while only 2.3% (n=1) demonstrated a high level of knowledge and practices. After the intervention, 67.4% (n=29) and 32.6% (n=14) demonstrated high and moderate levels of knowledge and practices, respectively. The Wilcoxon non-parametric test (p = 0.000) showed statistically significant changes. Conclusion: The educational intervention led to significant improvements in the nutritional knowledge and practices of mothers at the “Pan de Azúcar” community kitchen, located in the district of San Martín de Porres, Lima, 2023.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Candy L. Luyo - Veliz, Rosa L. Gurmendi – Remón, & Karen V. Quiroz - Cornejo. (2025). Educational Intervention on Knowledge and Practices Regardin Healthy Eating Among Mothers at the ‘‘Pan de Azúcar’’ Community Kitchen – Lima, 2023. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 12(2), 52–63. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2025v12n2.006
Section
Artículo Original

References

Ángeles-Agdeppa., I., Monville-Oro, E., Gonsalves, J. & Capanzana, M. (2019). Un programa integrado de nutrición escolar mejoró los conocimientos de las madres y los escolares. (2019). Maternal & child nutrition. 15(S3). https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/mcn.12794

Bernal, R., & Camacho, A. (2010). La importancia de los programas para la primera infancia en Colombia (pp. 1-114). Universidad de los Andes, Facultad de Economía. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4800205

Bellido Guerrero, D. (2006). Bases científicas de una alimentación saludable. Revista de Medicina de la Universidad de Navarra, 50(4), 7–14. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet?utm_source

Blanco, T. (2011). Representaciones sociales relacionadas con la alimentación escolar: el caso de las escuelas públicas de la ciudad de México. Salud colectiva. 7 (2). https://revistas.unla.edu.ar/saludcolectiva/article/view/381/400

Buttorff, C., Trujillo, A., Diez-Canseco, F., Bernabe, A., & Miranda, J. (2015). Evaluating consumer preferencesfor healthy eating from Community Kitchens in low-income urban areas: A discrete choice experiment of Comedores Populares in Peru. Social Science and Medicine. 140. 1-8. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0277953615300101

Cañedo Andalia, Rubén. (2003). Análisis del conocimiento, la información y la comunicación como categorías reflejas en el marco de la ciencia. ACIMED, 11(4) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S102494352003000400002&lng=es&tlng=es

Choco, S., y Huerta, N. (2021). Comparación del nivel de conocimiento de las madres según el tipo de colegio sobre alimentación saludable y su relación con el estado nutricional de niños escolares del nivel primario del distrito de Cayma, Arequipa 2019. [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. Repositorio Institucional Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. https://repositorio.unsa.edu.pe/items/ec10162d-1a4c-472d-95fd-d581e758d476

Esquivel, E. (2022). Conocimientos y actitudes sobre alimentación saludable en madres socias del comedor - Popular del AA.HH. 28 de julio- Campoy. [Tesis de licenciatura, Universidad Norbert Wienner]. Repositorio Institucional de la Universidad Norbert Wienner. https://repositorio.uwiener.edu.pe/server/api/core/bitstreams/4642e59b-470d-4a6d-87d7-569c524a535b/content

FAO. (2020). Educación alimentaria y nutricional en las escuelas. Recuperado el 23 de mayo 2022 de https://www.fao.org/school-food/areas-work/based-food-nutrition-education/es/

Herrera, R. y Garcia, F. (2022). Efecto de una intervención educativa remota sobre conocimientos y prácticas de alimentación saludable en escolares de una institución educativa, Lima. [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/item/f637438a-900a-4039-a4a4-22b932af94e7

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2023). Perú: Evolución de la pobreza monetaria 2014–2023. Recuperado el 25 junio 2022 de https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/6578175/5558423-peru-evolucion-de-la-pobreza-monetaria-2014-2023.pdf?v=1720047420.

Labajos, C. & Ramirez, E. (2023). Efecto de la intervención educativa Nutrikid en las prácticas alimentarias de los padres de preescolares, Institución Educativa N°3015, Rimac, 2023. [Tesis de Licenciatura, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/126512

Mendoza, K.B.B., & Chavez, E.D. (2020). Influencia del programa educativo sobre el nivel de conocimientos y prácticas de alimentación saludable en madres de niños preescolares del puesto de salud La Palma, Tumbes - 2019. [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Tumbes]. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://hdl.handle.net/20.500.12672/15958

Ministerio de Desarrollo e Inclusión Social (MIDIS). (2025). Programa de Complementación Alimentaria (PCA). https://www.gob.pe/fr/11779-ministerio-de-desarrollo-e-inclusion-social-programa-de-complementacion-alimentaria-pca

Ministerio de Salud del Perú. (2018). Guías alimentarias para la población peruana (Resolución Ministerial N° 1353-2018/MINSA). https://busquedas.elperuano.pe/dispositivo/NL/1727255-1

Ministerio de Salud del Perú. (2021). Modelo de abordaje de promoción de la salud en el Perú: Acciones a desarrollar en el eje temático de alimentación y nutrición saludable. https://bvs.minsa.gob.pe/local/minsa/3465.pdf

Ministerio de Salud. (2011). Norma Técnica de Salud para el Control de Crecimiento y Desarrollo de la niña y el niño menor de cinco años. http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/2197.pdf

Ministerio de Salud. (2013). Documento Técnico Sesiones Demostrativas de Preparación de Alimentos para Población Materno Infantil https://www.gob.pe/institucion/minsa/informes-publicaciones/321100-sesiones-demostrativas-de-preparacion-de-alimentos-para-poblacion-materno-infantil-documento-tecnico-2013.

Mori, c., Saldaña, F. & Torres, D. (2025). Eficacia de una intervención educativa de enfermería en la práctica de alimentación saludable en padres de preescolares, 2024. [Tesis de licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. Repositorio de la Universidad Señor de Sipán. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/14933

Prías y Contreras (2020). Intervención educativa para la promoción de estilos de vida saludable en adolescentes. Revista Espacios, 41(37), 17. https://www.revistaespacios.com/a20v41n37/a20v41n37p17.pdf

Robles, P., y Zevallos, A. (2024). Conocimientos y prácticas de alimentación saludable en madres de la Institución Educativa Inicial Nº0099 Karol Wojtyla, San Juan de Lurigancho - 2024. [Tesis de licenciatura, Universidad María Auxiliadora]. Repositorio Institucional de la Universidad María Auxiliadora. https://repositorio.uma.edu.pe/handle/20.500.12970/2329

Tarazona, G. (2021). Conocimiento materno sobre alimentación saludable y estado nutricional en niños preescolares. An Fac med. 2021; 82 (4) 269-74. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/20130/17667

Villagra, M., Meza, e., & Villalba, D. (2020). Intervención Educativa-Nutricional sobre hábitos alimentarios aplicada a escolares de Asunción, Paraguay. Memorias del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Salud. 18 (2). https://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1812-95282020000200063.