Analysis of the impact of comprehensive management on the development of Guayaquil’s “huecas”
Main Article Content
Abstract
The present research project has as its general objective to analyze the impact of integral management on the development of the “holes” in Guayaquil, based on McGregor’s Theories X and Y. The research was carried out using a non-experimental approach, which allowed the management of the foundations based on categories, concepts, variables or pre-existing proposals. This methodological approach was key to collecting valuable information from the selected sample, thus facilitating the design of a comprehensive process reengineering focused on continuous improvement and organizational transformation for sustainable growth and institutional development. For data collection, techniques such as direct observation and the application of structured surveys were used, directed to the managers and employees of the “holes” studied. These methods allowed obtaining a detailed view of the current management and operation practices, as well as the perceptions and attitudes of the staff regarding their work and work environment, including motivation, commitment levels, and leadership perceptions. As a result of the research, the creation of a specific process reengineering model for the analyzed holes was achieved. This model includes the implementation of standardized processes that seek to optimize operational efficiency, improve service quality, and increase customer satisfaction, while also fostering innovation and strategic decision.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Susana, S. V., y Brunett, A. L. (2021). Análisis de la propuesta culinaria de la provincia del guayas y su influencia en el desarrollo del turismo gastronómico ecuatoriano. Caso de estudio: 2021-2022. Centro Sur. https://doi.org/10.37955/cs.v6i2.295
Castro, J. A., y Zaldumbide, D. (2022). Proceso de digitalización comercial y su relación con las ventas de los negocios gastronómicos. Estudio de caso en el contexto local en el periodo 2020-2021. 593 Digital Publisher CEIT, 7(Extra 4-1), 499-509. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8549561
Duarte-Casar, R., y Rojas-Le-Fort, M. (2024). Investigación gastronómica en Ecuador: Revisión sistemática y tendencias. Revista de Gastronomía y Cocina, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.5281/zenodo.11113166
Polo, S. M., Moreno, P. E., y Ramírez, N. M. (2019). Uso de APPs para la difusión de la gastronomía y establecimientos turísticos de alimentos y bebidas en la ciudad de Riobamba-Ecuador. Ciencia Digital, 3(4.2), Article 4.2. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i4.2.1024
González, C. A. (2022). Calidad del servicio y la satisfacción del cliente en los negocios gastronómicos de la zona céntrica de la parroquia José Luis Tamayo del cantón Salinas, año 2021. [Tesis de bachiller, Universidad Estatal Península de Santa Elena] Repositorio de la Universidad Estatal Península de Santa Elena. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/8754
Quimí, X. (2019). Desarrollo de una aplicación móvil de turismo para impulsar y recuperar la memoria cultural de la ciudad de Guayaquil [Tesis de maestría, Universidad Casa Grande]. Repositorio de la Universidad Casa Grande. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/1894
Buenaño, A. J., Encalada, M. J., Moya, R. I., Palacios, I. E., y Esparza Paz, F. F. (2019). Medición de las preferencias de los turistas en el sector gastronómico. Caribeña de Ciencias Sociales, junio. https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/06/turistas-sector-gastronomico.html
Bravo, C. (2021). Estrellas culinarias huecas guayaquileñas. https://www.raicesecuador.com/wp-content/uploads/2020/03/convocatoria-huecas-2020.pdf
Mejía, M. O., Franco, W. C., Franco, M. C., y Flores. (2017). Perfil y Preferencias de los Visitantes en Destinos Con Potencial Gastronómico: Caso ‘Las Huecas’ de Guayaquil, Ecuador.
Sampieri, R. H., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.
Boada, M., Boada, M., y Morocho, F. (2023). Perception and Preferences of Consumers in the Retail Sector: A Case Study in the City of Loja-Ecuador.
Alcívar, I. I., Hernández, R. H., y Huete, N. (2025). Could local gastronomy attract tourists to a territory? Analysis of Manabí – Ecuador.
Solano-Solano, J., Palomeque-Jaramillo, J., y Zambrano-Zambrano, K. (2023). Enhancing customer satisfaction in the Ecuadorian food and beverage delivery sector: a SERVQUAL-Based Analysis.