Commercial opportunity for healthy snacks for children´s parties in metropolitan Lima

Main Article Content

Gustavo A. Abad
Diana L. Montaño
Victor H. Jaime

Abstract

Childhood obesity is one of the nutritional problems with increasing numbers nationwide, related to the availability and proximity of foods high in fat and sugar such as those found at children's parties. There is a need to improve eating habits in boys and girls, as well as to have healthy options on the market aimed at children's parties. The objective of the research was to know the commercial opportunity for healthy snacks at children's parties, considering consumption characteristics, distribution channels and importance of the value proposition. The sample was 97 parents with children under 12 years, belonging to districts that house the highest percentage of families with socioeconomic levels A and B, to whom a 21-question survey was applied virtually through Google Forms. 100 % of parents indicated that they would be willing to buy healthy snacks for children's parties, 95 % choosing social networks and the website as the main distribution channel, 95.9 % preferred delivery service and 90.7 % valued the use of eco-friendly packaging. The average they would pay for healthy snacks is S/ 565.77 and the value for mode was S/ 500. The preferred payment methods were transfer and credit card. The results reveal an important commercial opportunity related to the interest of respondents in having healthy snack options at children's parties following current purchasing, delivery and environmental care trends.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Abad, G. A. ., Montaño, D. L. ., & Jaime, V. H. . (2024). Commercial opportunity for healthy snacks for children´s parties in metropolitan Lima. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 11(2), 5–12. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2024v11n2.001
Section
Artículo Original

References

Asociación Peruana de Empresas de Inteligencia de Mercado (APEIM). (2019). Niveles socioeconómicos 2019. http://apeim.com.pe/wpcontent/uploads/2019/12/NSE-2019Web-Apeim-2.pdf

Asociación Peruana de Empresas de Inteligencia de Mercado (APEIM). (2024). Niveles socioeconómicos 2024. https://apeim.com.pe/wp-content/uploads/2024/01/APEIM-Informe-de-Niveles-Socioeconomicos-2023-2024-Version-WEB.pdf

Banco Central de Reserva. (2022, Mayo 2022). Retos para el desarrollo de los pagos digitales en Perú (Presentación de conferencia). Conferencia: Rol de los Banco Centrales en el Desarrollo de los Pagos Digitales. https://www.bcrp.gob.pe/docs/Proyeccion-Institucional/Seminarios/Conferencia-05-2022/sesion-2.pdf

Campaña, T., Figueroa, C., Huamán, R., y Soto, K. (2019). Ecoparty kids [Tesis de grado, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. Repositorio Académico Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/639529/Campa%c3%b1a_ChT.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Coca, M. (2019). Nivel de conocimiento de padres sobre alimentación infantil y estado nutricional de preescolares del Colegio Unión 2017 [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional de la Universidad San Ignacio de Loyola. http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/8709/1/2019_Coca-Jurado.pdf

Datum Internacional. (2017). Vida Saludable ¿Yo?. http://www.datum.com.pe/new_web_files/files/pdf/Vida-Saludable.pdf

Espinoza, E., Jimenez, W., y Viscacio L. (2022). Impacto de los empaques sustentables en el comportamiento del consumidor: identificación e intención de compra. [Tesis de maestría, Universidad ESAN]. Repositorio Institucional de la Universidad ESAN. https://repositorio.esan.edu.pe/server/api/core/bitstreams/ece50500-9b7e-4c3b-a340-d477b7d5288e/content

Fondo de las Naciones Unidas para la infancia. (2023). Análisis del panorama del sobrepeso y la obesidad infantil y adolescente en Perú. Recomendaciones de políticas para enfrentarlos. UNICEF. Ciudad de Panamá. https://www.unicef.org/lac/media/42516/file/Resumen-Ejecutivo-Obesidad-en-Per%C3%BA.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la infancia. (2023). Crece la ola de sobrepeso en la niñez ¿Demasiado tarde para revertir la marea en América Latina y el Caribe? UNICEF. Ciudad de Panamá. https://www.unicef.org/lac/media/43026/file/Reporte%20sobrepeso%20ninez%20america%20latina%20caribe%202023%20UNICEF.pdf%20.pdf

Higuchi, A., Wú, S., y Rosado, N. (2023). El comportamiento del bioproductor y del consumidor orgánico asistente a bioferias de Lima Metropolitana en la pandemia de COVID-19. Experiencias y lecciones aprendidas en la lucha contra la COVID-19. Universidad del Pacífico. https://repositorio.up.edu.pe/bitstream/handle/11354/4079/MankyOmar2023Cap9.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2021). Encuesta Demográfica y de Salud Familiar 2021. Fecundidad. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1838/pdf/cap003.pdf

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2024). Estado de la Niñez y adolescencia (Informe técnico No. 01). https://m.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/01-informe-tecnico-estado-de-la-ninez-y-adolescencia-iv-trimestre-2023.pdf

Ministerio de Salud del Perú (MINSA). (2012). Un gordo problema: Sobrepeso y obesidad en el Perú. http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/1830.pdf

Reyes, J., Rubina, M., y Sierra, J. (2014). Plan de marketing para el lanzamiento de un minimarket de productos orgánicos. [Tesis de maestría, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. Repositorio académico Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/620891/Tesis%20-%20Plan%20de%20MKT%20minimarket%20de%20productos%20org%c3%a1nicos%20-%20CORRECCION%20DE%20ESTILO%20editado.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Rivera, J. A., Hernández, M., Aguilar, C. A., Vadillo, F., y Murayama C. (2013). Obesidad en México: recomendaciones para una política de Estado: Editorial Universidad Autónoma de México. https://www.anmm.org.mx/publicaciones/Obesidad/obesidad.pdf

Universidad Finis Terrae Nestlé. (2022). Observatorio Nutricional Nestle. https://www.nestle.cl/sites/g/files/pydnoa376/files/2022-11/06-Observatorio-Nutricional-2022-11-24.pdf

Wú, S. (2021). Sistematización BioFerias y Mercados Saludables: estrategias en incidencia política para promover alimentación sana y consumo responsable bajo principios de una economía solidaria. Entidad promotora Ripess con apoyo de ACCD. https://ripesslac.org/wp-content/uploads/2021/07/Silvia-Wu-BioFerias-y-Mercados-Saludables.pdf