Instagram and its influence on the eating patterns of persons aged 18 to 35 years
Main Article Content
Abstract
The aim of this study was to investigate how the social network Instagram affects the eating habits of individuals aged 18 to 35 in Peru. We used a methodological approach that included a virtual questionnaire on Google Forms, which was sent to participants who agreed to collaborate. Participants were selected randomly, and inclusion and exclusion criteria were applied. The research was descriptive, observational, and cross-sectional. The data were analyzed using SPSS version 26.0, and we found that there was no significant relationship between following healthy lifestyle accounts on Instagram and the nutritional knowledge of the 296 participants. Additionally, we did not find significant differences in the perception of Instagram's influence among different age groups. Furthermore, we found that the participants' eating behaviors were largely healthy, with no notable influence from Instagram.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Miguez, L. (2019). Influencia de las redes sociales en la alimentación saludable. [Tesis de pregrado, Universidad Pontificia Comillas]. Repositorio Académico Comillas. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/27875
Lázaro, M., y Domínguez, C. (2019). Guías Alimentarias para la población peruana. Instituto Nacional de Salud. 1–60 http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/4832.pdf
Rivas, B. (2020). Los jóvenes se sumergen en Instagram: Un estudio desde la perspectiva de los usos y gratificaciones. Universidad de Salamanca. http://hdl.handle.net/10366/144581
Allue de Magdalena, L. (2019). El fenómeno youtuber, como influencers y creadores de contenido online. [Tesis de fin de grado, Universidad de Zaragoza]. Repositorio Académicos Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/search?ln=es&cc=tesis&p=El+fenomeno+youtuber%2C+como+influencers+y+creadores+de+contenido+online&f=title&action_search=Buscar&c=trabajos-fin-grado&c=&sf=&so=d&rm=&rg=10&sc=1&of=hb
Montoya, S. (2017). Las redes sociales virtuales y su influencia en los hábitos saludables de alimentación y ejercicio, en los jóvenes universitarios en la ciudad de Cali. [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana] Repositorio Académico Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.unicatolica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12237/1509/influencia_redes_sociales_estilo_vida_saludable_mujeres_%20jornada_nocturna_fundaci%c3%93n_universitaria_cat%c3%93lica_lumen_gentium.pdf?sequence=1
Sharán, M. (2019). Estrategias de fidelización de clientes a través de internet. Editorial Elearning. https://books.google.at/books?id=4XXlDwAAQBAJ
Martínez, I. (2020). El efecto que ejercen las redes sociales en los hábitos de consumo alimentario: España vs. EE. UU. [Tesis de grado, Universidad Pontificia Comillas]. Repositorio Académico Comillas. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/37344
Facchin, J. (9.7.2023). ¿Qué es Instagram y para qué sirve exactamente esta red visual?. El blog de Jose Facchin. https://josefacchin. com/que-es-instagram-para-que-sirve.
Reyes, S., y Oyola, M. (2020). Conocimientos sobre alimentación saludable en estudiantes de una universidad pública. Revista Chilena de Nutrición, 47(1), 67-72. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S071775182020000100067&script=sci_arttext