Profile of competencies and employability from the perspective of the graduate in tourism

Main Article Content

Milady Carbajulca-Milla
https://orcid.org/0000-0002-4971-7729

Abstract

The globalized environment, increasingly demanding, with dizzying changes, a constant advance in technology and a highly competitive labor market, forces us today to a permanent development and adaptation of competencies to the needs and changes of the environment. The development of competencies is linked to the level of employability of people in the labor market, since a better trained person with adequate competencies can have a better performance in his or her job. This article is based on research aimed at determining how the competency profile is related to the employability of the tourism graduate of the University National Santiago Antúnez de Mayolo (UNASAM), with the purpose of making known the competencies to improve the level of employability, and to promote the development and revaluation of the professional in this sector. The findings of the research show that the profile of competencies is poorly suited to the needs of the tourism labor market and that graduates have difficulties in their employability due to the general training they receive, lacking adequate specialization, little practical experience due to the lack of workshops implemented that would allow an approach to the tools, techniques and methodologies of the areas of tourism, poor management of information technologies applied to tourism and lack of knowledge of the requirements of employers to support training needs and promote labor market insertion and professional competitiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carbajulca-Milla, M. (2023). Profile of competencies and employability from the perspective of the graduate in tourism. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 10(1), 84-93. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2023v10n1.008
Section
Artículo Original

References

Alles, M. (2008). Desarrollo del talento humano. Basado en competencias (2a ed.). Ediciones Granica.
Alles, M. (2009). Dirección estratégica de recursos humanos. Gestión por competencias. Ediciones Granica S.A.
Alles, M. (2009). Diccionario de competencias. La trilogía: Las 60 competencias más utilizadas (1a ed.). Ediciones Granica.
Casanueva, C., García del Junco, J., y Caro, F. (2004). Organización y gestión de empresas turísticas. Ediciones Pirámide.
Carbajulca, M. (2019). Perfil de competencias y empleabilidad del egresado en Turismo de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo de Huaraz 2014-2018 [Tesis de Doctorado, Universidad de San Martin de Porres de Lima]. Archivo digital. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/5812
Casco, S. (2013). Plan de profesionalización por competencias en el mercado laboral del sector turismo de aventura [Tesis de pregrado, Universidad Internacional SEK, Quito]. Archivo digital. https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/764
Condori, E., y Matta, J. (2016). Inserción Laboral de los Egresados de la Escuela Profesional de Turismo y Hotelería de la Universidad Nacional de San Agustín Arequipa 2015 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional San Agustín de Arequipa]. Archivo digital. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/3658
Dhiman, M. C. (2012). Employers' perceptions about tourism management employability skills. Anatolia, 23(3), 359-372. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13032917.2012.711249
De José Belzunce, M., Danvila del Valle, I., y Martinez-López, F. (2011). Guía de competencias emocionales para directivos. ESIC Editorial.
Feijoó, J., Montarcé, J., Oubiña, G., Urbancic, M., Yacopi, R., y Frenández, J. (2016). El Talento humano en hotelería y turismo. UGERMAN Editor.
García, A. (2011). La formación turística y el mercado laboral en la Comunidad Valenciana: las expectativas de inserción laboral y de formación académica de los alumnos de turismo de la Universidad de Alicante. En M. Tortosa, J. Álvarez, N. Pellín (Coords.), IX Jornades de xarxes d'investigació en docència universitària, 2830-2844. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/19885
Gómez de Lunar, V. (2009). Desempeño Laboral del Licenciado en Turismo de la Universidad de Oriente, según la Opinión del Sector Empresarial Turístico Privado de la Isla de Margarita, Estado Nueva Esparta [Tesis Doctoral, Universidad de Oriente de Venezuela]. Archivo digital. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/DialnetDesempenoLaboralDelLicenciadoEnTurismoDeLaUniversi-3284367%20(1).pdf
Granados, M. (2013). El desarrollo competencias laborales y formación de los profesionales en turismo, en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos - Año 2013 [Tesis Doctoral, Universidad Nacional Mayor de San Marcos de Lima]. Archivo digital. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/3509
Huerta, M. (2014). Formación por competencias a través del aprendizaje estratégico. Editorial San Marcos.
Jafari, J. (2005). La cientificación del turismo. Estudios y perspectivas en turismo,3(1), 7-36. http://www.eumed.net/ce/2005/jafari.htm
Ministerio de Comercio Exterior y Turismo. (2018). Movimiento Turístico en Ancash. https://www.mincetur.gob.pe/wp-content/uploads/documentos/turismo/estadisticas/ReporteTurismoRegional/RTR_Ancash.pdf
Ministerio de Trabajo y Promoción del Empleo. (2013). Principales Resultados de la Encuesta de Demanda Ocupacional en el Sector Turismo (restaurantes, hoteles y agencias de viajes).
https://www.trabajo.gob.pe/archivos/file/estadisticas/peel/publicacion/2013/resultados_edo_turismo_2013.pdf
Organización Mundial del Turismo. (2016). Alianza entre turismo y cultura en el Perú. Modelos de colaboración entre turismo, cultura y comunidad. https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284417575
Organización Mundial del Turismo. (2017). Código ético mundial para el turismo: por un turismo responsable. http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/docpdf/gcetbrochureglobalcodees.pdf
Ortiz, J., Rendón, M., y Atehortúa, J. (2012). Score de competencias. Como transformar el modelo de competencias en un sistema de scores asociado a los procesos clave de su negocio. Edit. Los Consultores.
Peralta, D. (2015). Formación Profesional en Hotelería y Turismo e Inserción Laboral caso: Facultad de Ciencias Aplicadas-UNCP-TARMA [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Archivo digital. https://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/864
Pereda, S., Berrocal, F., y Alonso, M. (2014). Bases de psicología del trabajo para gestión de los recursos humanos. Editorial Síntesis.
Ramírez, C. (2009). Perfil del recurso humano en turismo. Editorial Trillas.
Tejedor, E., y Barreira, V. (2013). Con tener buenas notas ya no basta. El País, 30. https://search.proquest.com/docview/1435652199?accountid=40736
Tirado, J. (2014). La Inserción Laboral del Licenciado en Turismo en la Provincia de Trujillo: egresado de la Universidad Nacional de Trujillo [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Trujillo]. Archivo digital. https://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/2430
Tsai, Ching-Yi. (2013). A study of employability between higher technical and vocational education and employer in tourism and hospitality: A stakeholder perspective. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(10), 344-357. http://hrmars.com/hrmars_papers/A_Study_of_Employability_between_Higher_Technical_and_Vocational_Education_and_Employer_in_Tourism_and_Hospitality_A_Stakeholder_perspective.pdf