Analysis of the results of a diagnostic test of previous knowledge in the area of mathematics in a Colombian rural Educational Institution
Main Article Content
Abstract
The quality of education in Colombia today is confirmed by the standardized test designed and applied by the Colombian Institute for the Evaluation of Education (ICFES) to all students in the country at different levels. The purpose of this article is to analyze the results of a diagnostic test of previous knowledge designed by the ICFES in the area of mathematics applied to all high school and middle school students of the San Antonio del Pescado Educational Institution (IESAP), located in the rural area of the municipality of Garzon (Huila). Among the aspects found is the parallelism of the tests applied to eleventh grade students in the last five years with respect to the diagnostic test conducted at the beginning of the 2022 school year. Similarly, some of the effects of the pandemic are specified, such as grade repetition and school dropout, together with the lack of accompaniment and follow-up by the state to improve the educational conditions of the students. It also analyzes the importance and relationship between knowledge, the teacher and the student (didactic triangle) and the opportunity to use mathematical competencies from an integral perspective frome its three dimensions that are connected with the six primary knowledge of Romero (2019) to tend in a didactic way to increase not only the results of standadized test, but also to develop competencies for the future life of students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Camacho, C., y Díaz, S. (2013). Formación por competencias. Fundamentos y estrategias didácticas, evaluativas y curriculares. Magisterio Editorial.
D’Amore, B., Diaz, J., y Fandiño, M. (2008). Competencias y Matemática. Cooperativa Editorial Magisterio.
De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Cooperativa Editorial Magisterio.
De Zubiría, J. (2014). ¿Cómo diseñar un currículo por competencias?: Fundamentos, lineamientos y estrategias. Editorial Magisterio: Instituto Alberto Merani. Segunda Edición.
Escribano, E. (2017). La educación en América Latina: desarrollo y perspectivas. Actualidades investigativas en educación, 17(2), 1-23. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/28147
Fernández, I. (2002). Diccionario de investigación holística. Cooperativa Editorial Magisterio, Colección Holos.
García, S. (2020). COVID-19 and primary and secondary education: the impact of the crisis and public policy implications for Latin America and the Caribbean. UNDP LAC C19 PDS No 20. https://www.undp.org/latin-america/publications/covid-19-and-primary-and-secondary-education-impact-crisis-and-public-policy-implications-latin-america-and-caribbean
Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. Quirón Ediciones, Cuarta edición.
ICFES. (2016). Saber 3°, 5° y 9° 2015. Cuadernillo de prueba. Primera Edición. Matemáticas Grado 5°. Cuadernillo de Preguntas.
ICFES (2020). Reporte de resultados históricos del examen saber 11: Establecimientos educativos. https://www2.icfesinteractivo.gov.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saber11/agregadoHistoricoEstablecimiento.jsf#
ICFES. (2021). Informe Nacional de resultados del examen Saber 11° 2020. https://www.icfes.gov.co/inicio/-/asset_publisher/KIDrCFycXolG/blog/icfes-presento-el-informe-nacional-de-resultados-de-saber-11
Marinelli, H., Arias, E., Bergamaschi, A., López, A., Noli, A., Ortiz, M., Pérez, M., Rieble-Aubourg, S., Rivera, M., Scannone, R., Vásquez, M., y Viteri, A. (2020). La educación en tiempos del coronavirus. Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante Covid-19. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002337
Melo, L., Ramos, J., Rodríguez, J., y Zárate, H. (2021). Efecto de la pandemia sobre el sistema educativo: El caso de Colombia. Borradores de Economía. Banco de la República de Colombia. https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/10225
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Revolución Educativa: Programas para el desarrollo de competencias. Dirección de calidad de la educación preescolar, básica y superior. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares Básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Revolución Educativa Colombia Aprende.
Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Grao: Editorial Magisterio. Primera Edición.
Romero, P. (2019). Cómo liberarse de una educación equivocada: Transformando la educación tradicional. Cooperativa Editorial Magisterio.
Romero, P. (2021). Didáctica y Herramientas para el aprendizaje [Curso]. Editorial Magisterio Formación.
Tobón, S. (2013). Formación Integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Ecoe Ediciones. Cuarta Edición.