Resolution of mathematical problems mediated by reading comprehension

Main Article Content

Pedro Alvarado Guerra
https://orcid.org/0000-0001-9919-6944

Abstract

Mathematics is one of the fundamental areas in the formation of human beings, not only in the very process of resolution of this exact science, but also in all areas of life; since its implementation in educational institutions, research has been carried out on how it can respond to global and national advances in the formation of competent citizens in different fields related to the consolidation of democratic values, which make it a primary reference in the educational policies of governments and school curricula. Currently, teaching methods in the field of mathematics have incorporated new relevant information, which leads to the construction of spaces where the teacher and the student interact to build knowledge that can be applied in different situations and contexts. This article refers to different research related to the importance of recognizing reading comprehension in the development of mathematical competencies. In order to develop the topic, a bibliographic search in databases was carried out, obtaining that reading comprehension is transversal to the curriculum, providing a series of basic knowledge in the interpretation of words and concepts necessary in the construction of the approaches required to achieve the expected results, allowing both teachers and students to advance significantly in the development of the solving process with verbal content.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alvarado Guerra, P. (2023). Resolution of mathematical problems mediated by reading comprehension. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 10(1), 104-116. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2023v10n1.010
Section
Artículo Original

References

Alvarado, P., y Núñez, C. (2018). La evaluación como referente de calidad educativa. El caso del Municipio de Sopetrán, Antioquia (Colombia). Revista Espacios, 39(15), 8. http://w.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p08.pdf
Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. (6ta ed.). Episteme.
Björn, P. M., Aunola, K., y Nurmi, J. E. (2016). Primary school text comprehension predicts mathematical word problem-solving skills in secondary school. Educational Psychology, 36(2), 362–377. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.992392
Can, D. (2020). The mediator effect of reading comprehension in the relationship between logical reasoning and word problem solving. Participatory Educational Research, 7(3), 230–246. https://doi.org/10.17275/per.20.44.7.3
Canales, M. (2019). Comprensión lectora y resolución de problemas matemáticos en estudiantes de un colegio privado de Lima. Revista de Investigación En Psicología, 21(2), 215. https://doi.org/10.15381/rinvp.v21i2.15823
Conejo, L., y Ortega, T. (2013). Clasificación de problemas propuestos en aulas de Educación Secundaria Obligatoria. Educación Matemática, 25(3), 129–158. https://www.redalyc.org/pdf/405/40529854006.pdf
Cárdenas, C., y González, D. (2016). Estrategia para la Resolución de Problemas Matemáticos desde los Postulados de Pólya Mediada por las TIC, en Estudiantes del Grado Octavo del Instituto Francisco José de Caldas. [Tesis, Universidad Libre de Colombia]. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/9559
Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea (Vol. 341). Anagrama.
Castro, E. (1995). Niveles De Comprensión En Problemas Verbales De Comparación Multiplicativa. Granada (España): Editorial Comares. p. 57.
Castro, M, E., Rico R, L., y Gil, C, f. (1992). Enfoques de investigación en problemas verbales aritméticos aditivos. Enseñanza de Las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 10(3), 243–253. http://funes.uniandes.edu.co/21841/1/Castro1992Enfoques.pdf
Contreras, B. (2005). La integración de la tecnología y la resolución de problema, un escenario de enseñanza aprendizaje en la asignatura de matemática. Tesis para optar el grado de Magister en Educación C/M. Informática Educativa. Universidad de Chile. http://www.cybertesis.cl/tesis/uchile/2005/contreras_b/sources/contreras_b.pdf.
Durán, G., y Bolaño, M, O. (2013). Resolución de Problemas Matemáticos: Un Problema de comprensión en el Quinto Grado de Básica Primaria de la Institución Educativa Thelma Rosa Arévalo del Municipio Zona Bananera del Magdalena, Colombia. Escenarios, 11(1), 38–43. http://hdl.handle.net/11619/1431
Fernández, J. (2006). Didáctica de la Matemática en Educación Infantil. Madrid: Grupo Mayéutica – Educación.
Forero, S, A., y Castaño, G, J. (2011). Pensamiento multiplicativo. MEN. Colombia.
Gutierrez, C., y Salmerón, H. (2012). Estrategias de Comprensión Lectora: Enseñanza y Evaluación en Educación Primaria. 184–202. http://hdl.handle.net/10481/23007
Hines, S. J. (2009). La eficacia de una intervención de decodificación de inicio y tiempo codificada por colores con estudiantes de primer grado en grave riesgo de discapacidades de lectura. Investigación y práctica sobre discapacidades del aprendizaje, 24(1), 21–32. doi:10.1111/j.1540-5826.2008.01274.x
Ignacio, N., Nieto, L., y Barona, E. (2006). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. Revista Electrónica Internacional de Educación Matemática. 1 (1), 16-32. https://doi.org/10.29333/iejme/169.
Jiménez, J. E. (2014). Comprensión lectora VS Competencia lectora: qué son y qué relación existe entre ellas. Investigaciones sobre lectura, (1), 65-74. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi1.10943
Juidías, B., y Rodríguez, O. (2007). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica en la resolución de problemas matemáticos. Revista de educación, 342, 257-286.
Marín, C. (2017). La evaluación continua y las rutinas de pensamiento como procesos claves para la transformación de la comprensión lectora [Tesis, Universidad de la Sabana]. http://hdl.handle.net/10818/31111
Ministerio de Educación Nacional, (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá, Colombia, Pág.1-184. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2019). Informe PISA 2018. Programa para la evaluación internacional de los estudiantes. Informe español (versión preliminar). Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Ortega, V. (2018). Proyecto de aula para contribuir a la resolución de problemas aditivos a través de la comprensión lectora [Tesis, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/69572?locale-attribute=en
Pearce, DL, Bruun, F., Skinner, K. y Lopez-Mohler, C. (2013). Lo que dicen los maestros sobre las dificultades de los estudiantes para resolver problemas matemáticos en los grados 2-5. Revista Electrónica Internacional de Educación Matemática, 8 (1), 3-19. https://doi.org/10.29333/iejme/271
Pérez, Y., y Ramírez, R. (2011). Estrategias de enseñanza de la resolución de problemas matemáticos: Fundamentos teóricos y metodológicos. Revista de investigación, 35(73), 169-194.
Pifarré, T. M., y Sanuy, B. J. (2001). La enseñanza de estrategias de resolución de problemas matemáticos en la ESO: Un ejemplo concreto. Enseñanza de Las Ciencias, 19(2), 297–308. http://hdl.handle.net/10459.1/31326
Poggioli, L. (1999). Enseñando a aprender. Módulo la metacognición. Fundación Polar, 32.
Pólya, G. (1965). Cómo plantear y resolver problemas (No. 04; QA11, P6.). México: Trillas. https://cienciaymatematicas.files.wordpress.com/2012/09/como-resolver.pdf
Pólya, G. (1945). Pólya, un clásico en resolución de problemas.
Puig, L., y Cerdán, F. (1989). Problemas aritméticos escolares. Madrid: Síntesis
Urdiain, I. E. (2006). Matemáticas resolución de problemas. Navarra: Fondo de publicaciones del gobierno de Navarra. http://dpto.educacion.navarra.es/publicaciones/pdf/matematicas.pdf
Vega, M. C. (1992). La Enseñanza de la Matemática en la Escuela Básica a través de la Resolución de Problemas. Enseñanza de la Matemática, 3(1), 15-21.
Vallés, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 11, 49-61. https://www.redalyc.org/pdf/686/68601107.pdf
Vergnaud, G. (1994). Multiplicative conceptual field: What and why? En G. Harel y J. Confrey (Eds.): The development of multiplicative reasoning in the learning of the mathematics (pp. 41-59). Nueva York: State University of New York Press. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=UVGJ-CAvQzUC&oi=fnd&pg=PA41&dq=Vergnaud,+G.+(1994).
Viramonte de Ávalos, M. (2008). Comprensión Lectora: Dificultades Estratégicas en Resolución de Preguntas (1st ed.). Colihue. https://books.google.com.co/books?id=bLccZOlZ8PEC&lpg=PA7&dq=De%20Avalos%20%20(2000)%2C%20&lr&hl=es&pg=PA7#v=onepage&q=De%20Avalos%20%20(2000),&f=false